Retrospective post: építs MP3 lejátszót autódba.

Nézem itt a régi draft postjaimat, találom ezt itt, hogyan építs ingyé’ mp3 lejátszót az autódba, hát ezt se tudtam befejezni, mert úgy ahogy volt, rádióstul-kábelestül ellopták a blogbejegyzés alól az autót. De hogy ne vesszen el a tudás, kiteszem. Annyit kell tudni még (itt akadtunk anno el), hogy a Seatokban nem triviális az ISO csatlakozós megoldás (a kábelt egyébként Media Marktban párezer forintért megkapod), mert még valahova kell valamilyen feszültségszintet adni, hogy azt higgye, tényleg van ott egy CD-váltó. Natehát:

Az alapprobléma adott: van egy autód CD-lejátszós rádióval, ami jól szól meg minden, viszont egy szép napon megesz egy John Butler Trio CD-t, és aztán se ki, se be: vagy rádió, vagy John Butler a program. Hiába szól jól a hifi, belátható, hogy egy idő után azért ez unalmas.

Párhuzamos vonalon régóta próbáltam ilyen-olyan megoldásokkal mp3-mat teremteni a sárkányba. A márkaszervíz rövid úton elhajtott az igényemmel, hogy egy jack dugót kivezessenek valahova, amibe aztán azt dugok, amit akarok. Ekkor jött a rádiós kütyü-ötlet, ami viszont sajnos Európában sose működik jól: annyira telített az éter mindenféle jelekkel (még az Alpokban, vagy a Spanyol sivatagban is!), hogy mindig bezavar valami, mélygarázson kívül sose lehet élvezhető a helyileg broadcastolt adás.

A fenti két esemény triggerelte a végleges döntésemet: az autóba hardwired mp3 megoldás kell. Ki is pakoltam az összes úticédét a kesztyűtartóból, sose lesz rá szükségem. A “megoldás” nyilván egy jack dugót jelent, amibe aztán (ugyebár) azt dugok, amit akarok.

A dolog persze nem triviális, és ha a márkaszervízen múlna, akkor vetetnének veled egy új rádiót: az ő szempontjukból addig jó, amíg az ügyfél hülye, mert még az is lehet, hogy megveszi. Elmondásuk szerint a CD-váltó nem alkalmas külső jel fogadására, különben is: a Leonba szerelt rádión csak dísznek van a CD6 gomb, valójában nincs is csatlakozó a hátulján, ahova egy extra bemenetet lehetne varázsolni.

A rádió kiszedése

rádió kiszedő eszközAz első feladat a rádió kiszedése. Ezt az ember (Volkswagenek esetében) hivatalosan egy release key segítségével teszi, 5 fontért, plusz a várakozás, amíg a posta meghozza. Én mégis inkább egy régi CD-t vágtam szét 4-5 mm-es darabokra, ami árban kb. a tizede a fenti megoldásnak, de ami sokkal fontosabb: instant. A CD-ből vágott csíkok pont bemennek a két kis vízszintes résbe, ahol aztán kis turkálással megtalálod a kikattintandó rugót, és már húzhatod is ki az eszközt, és feltárul a hátsó panel. Így derült ki több dolog:

  • A szervíz hülye: ott van a CD-váltó szabványos bemenete.
  • A rádiót a Grundig gyártja, típusa Aura CD-2.
  • A beragadt CD FIXME

Illetve fontos, hogy addig ne áramtalanítsd a rádiót, amíg nem vagy biztos benne, hogy megvan a 4 jegyű kód az újraaktiválásához. A márkaszervízben ingyen, vagy a neten 15 fontért ugyan gyári szám alapján kikódólják neked, de nem éri meg a szopást.

Az mp3-lejátszó csatlakoztatása

Rövid keresés után hamar kiderül, hogy létezik megoldás, amivel iPod-ot tudok csatlakoztatni a CD6 csatlakozóra hátul. Ez remek hír, mert proof-of-concept, vagyis a dolog megvalósítható. Természetesen az iPod csatlakozót leszarom, az árát (Ebay: 35 EUR, plusz 45 EUR szállítás) kinevetem. Nekem csak arra az információra van szükségem, hogy a “CD changer interface” melyik 2 tűje a sztereó bemenet.

Kicsit tovább túrva a net kiderül, hogy az Aura 2 külső csatlakozást kezel “kizáró vagy” módban: a CD-váltót, és egy AUX-ot. Nyilván (mivel vezérlésre nincs szükségem) nekem az AUX kell, amit aztán a rádió setupjában tudok aktiválni.

manualVégül megtaláltam a “Volkswagen Beta” jellegű autók Grundig manualját: innen letölthető. A pdf ugyan törött (32 oldalból csak 20 van meg), de szerencsére pont a 20. oldalon ott van, ami nekem kell: a hátoldal kiosztása, CD-L és CD-R a 19. és 20. pozíción, GND a 18.-on.

További megerősítés: a hivatalos CD-changer kábel 8 tűs mini-ISO kábel tökéletesen illik a kimenetbe.

A próba napján újabb alapszabályt tanultam: teszteléshez minimum krokodil, de inkább a végleges csatlakozó. A collateral damage a kis MP4 kütyü volt, amit sikerült a CD-CDLOCK lábról meghajtanom egy kisebb árammal, pukkanásos-füstölős halált előidézve.

3 hozzászólás “Retrospective post: építs MP3 lejátszót autódba.” bejegyzéshez

  1. nekunk volt kimondottan jo radios lejatszo kacatunk, nem volt vele baj, csak az, hogy bizonyos autokban belerecsegett a motor :) (ahol a motor nem szolt bele, ott tiszta volt az adasa)

    ofkoz teljesen noname kinai bovli, es mar nem is ferek hozza a kolegahoz, aki birtokolta.

  2. miloska, az MP3-mas cd lejátszót direkt el akartam kerülni. a lényeg itt az (lett volna), hogy legyen egy jack dugóm, amibe azt dugok, amit akarok: ha iPod, akkor iPod, ha hifitorony-kimenet, akkor az. az kizárja az USB portos cuccokat, illetve nincs értelme beruházni, ha egyébként megoldható máshogy.

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.