A minap megnéztük az Eastern Promises-t, amiben Viggo Mortensen, Vincent Cassell, és Naomi Watts a húzónevek, de igazából nem is ez a lényeg, hanem hogy ez egy jó film.
Nettó is jó: kalandos, a témához (orosz maffia Londonban, lánykereskedelem) illően erőszakos, van benne szelermi szál-utalás, amit viszont (nagyon helyesen) nem visznek végig (és így nem törik el az üzenetet), valós problémát vet fel és elgondolkodtat, nyitva hagy, stb.
Aztán a DVD extrákról kiderül, hogy
- Viggo, valamint a filmben alkalmazott tetoválómester apparently meglehetősen beleásta magát az orosz maffia tetoválásaiba, a szubkultúra a szubkultúrában-problematikába (londoni orosz közösségen belüli orosz maffia ellenállása az ugyanezen szubkultúrához sorolt csecsen maffiával),
- illetve hogy (megrökönyödésemre) a film készítését (többek között) a BBC támogatta, hogy megtörténjen ama bizonyos probléma felvetése (hogy emberkereskedelemért kevesebb börtönbüntetés jár, mint drogért, nem beszélve a bizonyítás nehézségeiről).
Nem tudtam nem párhuzamot vonni a BBC és a MTV között, és elgondolkodni, hogy a MTV a közelmúltban milyen filmeket támogatott. Művészfilmek ugrottak be cím és értelem nélkül, meg olyan nagyságok, mint a Magna Hungarica, meg a Hídember — ha ezeket egyáltaáln a MTV támogatta. Mindenesetre az a sejtés alakult ki bennem, hogy Angliában a közszolgáltaiság problémák felvetéséről szól, míg itthon még mindig nem tudtunk továbblépni azon, hogy elhelyezzük a kis szaros kultúránkat a kontinensünk történelmében, illetve a saját fejünkben. Ha ez így van, az durva: a 19-ik század eleje óta pöcsölnénk ezzel?
De eltértem a tárgytól: nézd meg az Eastern Promisest, megéri.