Mint ismeretes, kedvenc kórusom (hisz nincs is másik) tavaly decemberi karácsonyi koncertjét élőben is közvetítettük a Ustream segítségével. A közvetítés alapvetően jól sikerült abban az értelemben, hogy a célját elérte: rokonok, vidéki barátok-rajongók tudtak becsatlakozni a koncertbe, jól szólt, jó visszajelzéseket kaptunk. De a közvetítés nem volt tökéletes, úgyhogy leírok pár (főleg technikai és részben triviális) dolgot, hátha legközelebb nem szaladunk bele.
- Projekt szinten: az ember aki a videót kezeli a teszt közben legyen az, aki koncert közben (előtt és után) kezeli azt. Hiába egyszerű a Ustream Producer, ha az, aki végül odakerül elé, még sose látta, nem beszélve a MacOS-ről, amin fut. Hibalehetőség, feszkó.
- A pontos technikát össze kell állítani és összepróbálni adás előtt, nem csak proof-of-concept jelleggel. Nekünk pl. koncert előtt kb. egy órával (amikor már rég beénekelni és agyban rákészülni kéne) derült ki, hogy a közvetítésre használt Macbook egyetlen (lol) USB portja olyan közel van az audio in-től, hogy vagy a közvetítésre használt Hipernet modemet tudtuk bedugni, vagy a hangjelet audio in-be, pedig hát ugye ideális esetben az adáshoz mindkettő jól jön. (A Hipernet egyébként nagyon jó szolgáltatot tett, köszönjük ezúton is a Telenor felajánlását!)
- A pontos technikai ne álljon meg a közvetítés számítógépes hátterénél. Minden csodálatos szabvány ellenére az utolsó pillanatban szerzett kamera DV szabványa nem egyezett a Macbook DV-ről alkotott elképzeléseivel. Az eredmény: 16:9 helyett 4:3 képarányú kép, ami ráadásul össze volt nyomva — minden próbálkozásunk, az opciók minden variációjának kipróbálása ellenére. (És akkor még nem szóltam arról, hogy a kamera HDV módban egy dészkrét „Unregistered HDV” üzenettel takarja ki a kép kb. harmadát, ferdén. Tehát: a kamerát is ki kell próbálni, mert a szabványok nem szabványok.
- Ugyanígy a gép, amin kipróbálod a közvetítést legyen az a gép, amelyikről menni fog a közvetítés. Esetünkben a teszthez használt gépen simán lehetett váltogatni az input forrást — így lehetőség volt arra, hogy ne a beépített mikrofonnal, hanem az audio in csatlakozón érkező jellel dolgozzon a Ustream Producer. Nem így a közvetítéskor használt géppel: akármit csináltunk, csak a mikrofont volt hajlandó használni, nem a Madaras Sanyi által szuperül kikevert, profi audió forrást. A megoldás erre az lett, hogy a keverőből jövő audio out-ot benyomtuk a videokamera mic in-jébe, amit aztán ki lehetett választani a Producerben. A probléma tehát idegesítő volt, de szerencsére megoldódott, lehetővé téve, hogy a közvetítés legfontosabb része, a hangminőség, a lehető legjobb legyen.
- A Producerben hiába nyomod meg a „Record”-ot, a felvétel leállítása után is kell valamit csinálni, hogy valóban elmentődjön a közvetítés. We found out the hard way… Szerencse, hogy Sanyi felvette a koncertet, és van alternatív videó jelünk is!
- És végül egy nem technikai, de hasonlóan fontos szempont: jusson eszünkbe, hogy a Ustreamet nem csak vidéken, hanem akár külföldön is lehet nézni! Kórusunk jelentős nemzetközi baráti körrel rendelkezik — nos, őket tokkal-vonóval elfelejtettük értesíteni. Next time gadget.
Köszi mindenkinek, aki tanácsokkal, modemmel, technikával, munkával segítette a közvetítést!
hi, azert ha elore megkerdezel, egyket hasznos tanacsot tudtam volna mondani ;)
foleg a producer record-rol mert az tenyleg nem trivialis, bar attol fugg melyik verzioval toltatok
illetve az a video valszeg meg is van meg a deleted-ben, ha keritek vissza szolj meg holnap mailben es megprobalom megkeresni
Hi! Vicces, hogy virtualisan sikerult vegre eljutni egy koncertetekre. Van Ustreamhez kontakt, szolj ha kell. udv
Van egy új próbálkozás (www.niinii.hu ), ami kísértetiesen hasonlít a ustream-hez, annyi a különbség, hogy a suppot azonnal válaszol és a kezelőfelülete nagyon egyszerű, nehéz hibázni vele még elsőre is. Mi már többször adtunk tőlük és nem volt gond soha.