Hajózás Hollandiában (technikai poszt).

Némi technikai info a fríz hajózós poszt margójára, főleg hogy én ne felejtsem el… de talán mást is érdekel.

A hajós jogsi kérdése

Először is: Hollandiában nem feltétlenül kell jogsi a hajózáshoz:

Dutch small vessel sailing license (‘klein vaarbewijs’), or equivalent international license, if the watercraft:

  • is longer than 15 meters
  • is shorter than 15 meters but is capable of speeds in excess of 20 knots per hour (includes jetskis)

Vagyis 15 méteren és 20 csomón (kb. 37 km/h, vagy 23 mph ha amerikai siteokon akarsz hajót nézegetni) belül jogsi nélkül lehet hajózni. Ez (hurrá!) elég tág: amit mi béreltünk hajó, az 6 méter volt, és ha tövig nyomtuk a gáz(kar)t, kb. 11 km/h-val ment, vagyis ebben a szabályozásban bőven van tartalék, még akkor is ha nem csak egy sloep-ot akarsz amivel estére valami meleg helyen ki kell kötnöd (a ház amit béreltünk, egyébként, remek stéggel, rajta kikötésre használatos fémkarikával rendelkezett), hanem egy teljes szezont kiszolgálni képes hálókabinos, 4-6 személyes hajót. Hollandia teli van ilyen motoros yachtokkal, kb. ilyesmit képzelj el:

https://photos.inautia.com/barcosOcasion/3/2/1/3/risor-27-ak-20010080141568556665515250484566x.jpg

Ez itt pl. egy Risor 27 AK (teljesen random választottam egy használt hajós siteról), a 27 az a lábak száma, tehát ez a hajó egy kibaszott százlábú!!! kb. 8,1 méter hosszú. Történetesen tudom, hogy egy 36 lóerős Volvo motor hajtja, szóval valószínű, hogy a „max. 20 csomó” feltételt is kiválóan teljesíti, az általunk bérelt 6 méteres sloepon kb. 30 lóerős motorok szoktak lenni… és az egy kisebb hajó, felépítmény nélkül, és 11 km/h-val, vagyis 6 csomóval szelt.

A „merre hajózzunk” kérdése

Hollandia teli van vízzel. (Tudta Ön?)

Ezek a vizek pedig tele vannak remek víziútvonalakkal. Lényegében bárhova, ahova amúgy eljutnál pl. autóval, eljuthatsz vízen is. Itt találtam egy listát leírásokkal, ezek közül mi most a „Molenroute Zuidwest Fryslan” útvonalat jártuk be részlegesen:

Terhernéből indultunk, lementunk Goingarij-be, ahol kikötöttünk a De Klokkenstoel nevű étterem kikötőjében (erre mindig vágytam, hajóról belépni egy étterembe), megebédeltünk, majd tettünk egy nagyobbacska „scenic” kört dél felé, aztán vissza a Sneekermeer-en át Terhernébe, ez volt egy nap.

Ezek a „scenic” vízi útvonalak (lásd később) pedig tele vannak kis stégekkel a semmi közepén (egy ilyennél kötöttünk ki peccinteni mi is), ahol (ha van erre alkalmas hajód) max. 3 napig maradhatsz — aztán mész tovább a következőhöz. (És vannak szennyvízlevezető kikötők is, hogy ne a halak közé engedd a kakis vizedet.)

Végezetül: bár persze az első alkalom speciális és az ember kicsit szorongva várja, hogy pl. hogy fog tudni hajóval parkolni, vagy átnavigálni egy zsilipen, nagyon élvezetes az egész, és csatornákon se hullámzás, se egyéb zavaró dolog nem nagyon van. Amit az alap hajózáshoz feltétlenül tudni kell, azt a hajóbérlő hely is elmondja, ez a mi esetünkben kizárólag az volt, hogy vannak helyek ahova hajóval tilos bemenni, mert a vándormadarak ott pihennek (380 EUR bírság, ha mégis bemész, plusz persze szimplán taplóság), valamit vannak relatíve egyértelmű táblák, ezek közül a „nehullámozzá'” figyelmeztetést emelném ki, amit tipikusan olyan helyeken tesznek ki, ahol a vízi útvonal kertek alatt fut… és az nem ideális, ha túl gyorsan mész és a hajód keltette hullám bemossa a kerti kisasztalt a vízbe ugyebár.