Forester vs. Forester: 2002 vs. 2012.

Lassan fél éve vezetem az új Erdészt.

A gen. 1-es zöldet (Erdész 1, 2002-es kiadás) se adtuk el, így a flotta bővült a 2012-es, gen. 3-as modellel (Erdész 2, ugye). Megválaszolandó az összes “na és milyen?”, “mennyivel jobb?”, “miben más?” kérdéseket, gondoltam összeírom a különbségeket. Arra nem teszek kísérletet, hogy kimondjak valami olyasmit, hogy az egyik a jobb, vagy a másik. Az Erdész 1-et 2008 óta használjuk, elvitt minket Franciaországba sátrazni, Murauba egyszer 20 centis szűzhóban, másszor glattjégen, az újjal is volt egy-két túra, de főleg autópályás, tempomatos (ami persze nagy PRO, de ne szaladjunk előre). Azt azért vélhetően kimondom majd, hogy az, hogy egy autó 10 évvel újabb, mint egy másik, nem jelenti azt, hogy kritikán felül jobb.

Nyilván nem a techspec-ekről fogok itt értekezni, ott a Wikipedia, aki specs pr0n-ra kíváncsi, ott megnézi, hogy hány liter a hány centi. (Ez esetben egy egyszerű Forester 2002 vs. Forester 2012 Wikipedia csatává silányul a dolog.) Én azokat a dolgokat emelem ki, amik nekem fontosak, amit az egyik vagy másik autó jobban tud, vagy ami érdekes. Ugyanitt: az egész poszt (sőt, képzeld: ez az egész blog!) szubjektív, szóval ellenvéleményed lehet, trollkodni nem ér, satöbbi.

Na lássuk.

Miből főzünk

Forester 2002

A gen. 1-es Erdész benzines, 2000 ccm, boxermotoros, de nem turbós. Eredeti speckó alapján 127 lóerő, ~186 Nm, ez növelhető (talán duplájára) a felezővel (aka. “terepváltó”).

Forester 2012

A gen. 3 Erdész dízel (a Subaru féle Diesel Boxer), ami 2000 ccm turbódízelt jelent. Felező nincs, viszont alapértelmezésben is 380 Nm a nyomaték (és azt hiszem 145 lóerővel).

Külső

Nehéz ügy, mert szerintem mindkét autó baromi jól néz ki. Azért nüanszok bőven vannak.

Forester 2002

A 2002-es Forester egy igazi varacskos disznó, rondaságában és egyszerűségében szerintem tökéletes a formája. Kb. 40 centi magasságban körben műanyag védelem veszi körül, ezzel, a teljesen védett alvázzal és az emelt hasmagassággal (na meg a /70-es All Terrain gumival) azt az üzenetet közvetíti, hogy ez mindenhol elmegy. (Ami nyilván nem igaz annyira, mint egy HiLux vagy egy F-150 SVT Raptor esetében, de azért szóval na.) Emellett a gen. 1-es Forester inkább személyautó forma (“családi autó”), mint bármi más, nem váltja ki az emberekből azt az ellenszenvet, amit egy (mégoly kicsi) SUV.

Forester 2012

A gen. 3 egyértelműen SUV formájú. Külsőre unalmasnak mondanám, ha nem lenne ez:

 

Per definitionem a turbó Subaru jobban néz ki, mint az azonos, nem turbó Subaru.

Ajtók

Erdész 1-ben nincs kerete az ajtónak, ami végtelenül vagány. Erdész 2-ben van, ami nem vagány. Kár érte, visszalépés.

Beltér minőség

Forestereknél a beltér szépsége bevallottan nem tartozik az erősségek közé, úgyhogy erre nem vesztegetek szót: egyik kocsiban se kirívóan szép. Viszont minden Subaruban nagyon kézre áll minden. Itt talán a 2002-es Erdész nyer, egész egyszerűen azért, mert kisebb, és minden közelebb van, kézfejnyújtásnyira. Egyébként a gen. 1-ben még a kattogós kapcsolók uralkodtak, mint a régi BKV buszokon, ha valamit bekapcsoltál, akkor az be volt kapcsolva, és ezt a hátul ülők is tudták. Az újban természetesen digitális kijelző és nyomógombok vannak, ami nem egyértelműen jobb, csak más.

Tetőablak

Hát igen, a 2012-es Erdészben van tetőablak, ráadásul “panoráma tetőablak”, ami azt jelenti, hogy négyzet alakú, nem téglalap, ie. kb. 1,7-szer nagyobb, mint a hagyományos sibeda. Több fokozatban nyílik, őszintén szólva a 2002-esből egyáltalán nem hiányzik. Ugyanitt:

…merugye a nyakadba szakad a lé.

Kormány

A 2012-es erdészben nagyon fasza kormány van: van rajta telefon- és médiavezérlő (természetesen telefonról, bluetooth-on hallgatom a zenét), tempomat kezelőszervek, és varrott bőr.

A 2002-esben ezzel szemben van egy MOMO. Enough said.

Ülések

Ez megint egy érdekes téma, és talán a legkézzelfoghatóbb pont, ahol a 2012-es modell visszalépés. 2012-ben a Subaru szerint már csak a vezető érdemel állítható magasságú ülést, az anyós kukucskáljon ki a mélyből. (Ez annál is érdekesebb, mert ugye a SUV-osodás miatt eleve magasabban van az ablak.) 2012-ben nem jár mindenkinek külön kartámasz, csak egy közös, ami ráadásul hátrébb van, mint ahol kényelmes (előrébb lehet húzni, de még úgy is), úgyhogy ha könyökölsz, kénytelen vagy felvenni ezt a köcsög vállalkozós autóvezetői testtartást. A 2002-es Erdészbeb az ülések olyanok, mint amilyen a kormány: baromi jó oldaltartás, mindenhova állítható (még a légzsák is belekerült), egyszerűen jobb.

A hátsó ülések sokkal öblösebbek lettek a 2012-es Erdészben, ami miatt (megint csak paradox módon) hiába szélesebb (kicsivel) az új autó mint a régi, a két gyerekülés közé nem fér be egy harmadik anyuka.

Speciel Erdész 1-ben nem próbáltuk, de Erdész 2-ben a két első ülés közé tökéletesen be lehet tenni egy Nexus 7-et, pont jól beszorul és nem esik ki, és a gyerekek hosszú út vége felé, amikor már nagyon nincs tűrés, nézhetik a Micimackót. Biztos vagyok benne, hogy a japán ülésköz-mérnökök ezt így mérték ki.

Csomagtartó, pakolhatoság

Nos lássuk. Először is: a 2012-es Foresterben sokkal nagyobb a csomagtér. Sokkal kényelmesebben elmegy vele az ember 2 kurvanagy bőrönddel, 2 nagy dobozzal, kajával, etetőszékkel, utazóággyal, kismotorral, bukókkal, strand- és homokozócuccal, 2 karton rízstejjel nyaralni az ember, mint a 2002-essel.

Cserébe a 2002-es Forester fel tud mutatni egy vonóhorgot (sose használtam, illetve de, egyszer felvontattam valakit egy mélygarázsból, na akkor oda kötöttük a felvonókötelet, illetve egyszer Julba beleszaladtak hátulról, azt a kocsit is a vonóhorogról kellett leemelni), és ami fontosabb: tetőcsomagtartót, amihez van kereszttartó, úgyhogy tudunk rátenni bringatartót, koporsót síeléshez, amit akarsz. (A 2012-esen is van tetőcsomagtartó, de a kereszttartó azt kb. 100 ezer forintos extra.)

Motor

Megint nehéz téma.

A gen. 1-es motorja sima benzines, turbótlan. Eredménye: nem erős, viszont még ma is olyan halk, hogy alapjáraton nem hallod belül, hogy megy, és “nem dől el a motorblokkra állított pénzérme” (ez ugye a boxer sajátossága). Ha megpörgeted, turbó nélkül is kijön a gyönyörű boxerhang, csak nem olyan hangosan. Ja, és: bár nem nagyon, de mindenhol ugyanannyira nyomatékos, nincs turbólyuk, meg megugró nyomaték. Ha meg nagy nyomaték kell, ott a felező, ami ha be van kapcsolva, nincs olyan ésszerű ember által támadható lejtő, ahol ne menne föl könnyedén, kuplungégetés nélkül. Tudom, mert csináltam. (Jó példa a mélygarázsból felvontatott, leeresztett gumijú Volkswagen Jetta.)

A 2012-es turbódízele ezzel szemben a 380 Nm-es nyomaték mellé elég durva turbólyukat is ad, meg ezt a hirtelen érkező hatalmas nyomatékot, ami érzésre úgy 2000-es fordulaton jön meg, aztán 3000-nél el is múlik, elerőtlenedik a kocsi. Ehhez társul az alapjáraton is hangos motor, ami ráadásul nem boxer rotyogás, hanem dízel kerregés. Ja, és persze dízellel mit kapsz még? Bizony, a Rudolf Diesel emlékpercet. (Ami igazából emlék-ötmásodperc, de akkor is.)

Amire nekem kell (nyugodt, de mindenhol használható vezetés), arra a 2002-es jobb. Akinek meg erős Subaru kell, vegyen XT-t. (Vagy STi-t, persze.)

Tempomat

Erdész 2-ben van, Erdész 1-ben nincs, beszereltetni ha jól tudom 120 ezer forint, annyiért nyilván nem.

Hill hold

(Tudod, ez az a technológia, ami lejtőn felfelé nem engedi visszagurulni az álló autót, a fékhatást a nyomaték növekedésével csökkenti, hogy könnyen indulj fölfelé. Havas-csúszós úton elég nagy segítség!)

Mindkettőben van. Erdész 1-ben néha köhögött, néha kicsit ragad, egyszer teljesen beragadt, na az nem volt vicces. Erdész 2-ben viszont csak 5 másodpercig tart, utána ereszt — by design. Ez meg szerintem hülyeség.

Felező

Erdész 1-ben van, Erdész 2-ben nincs, viszont a dízel elég nyomatékos nélküle is. Mondjuk hogy ez döntetlen (bár kétségkívül vagány olyan kocsival járni, amiben van felező).

Terepjáró

Megint érdekes téma. Az alap setupokat tekintve azt mondom, hogy a 2002-es Forestert sokkal inkább vinném ki a Balaton-felvidéki terepre (ahol múlt előtti héten futottam), mint a 2012-est. Továbbmegyek: ki akartam vinni a 2012-est, de nem mertem, nehogy elakadjon má’ nekem valahol a kis béna gumijaival, vagy lehorzsolódjon a fényezése. A 2002-esnél ilyen problémák fel se merülnek, nézd már meg ezt:

 

És végül, a legszubjektívebb kategória:

 Vezetési élmény

Nos. Egyrészt Jul panaszkodik, hogy neki nagy a 2012-es Erdész, amit meg is tudok érteni. Másrészt én is érzem, hogy az ülés-kormány pozíciót nem lehet olyan tökéletesre beállítani, mint a régi Erdészben. (Plusz a kartámasz, ugye.) Ezzel szemben viszont tempomattal haladni Erdész 2-ben hosszútávon sokkal pihentetőbb, mint Erdész 1-gyel tempomat nélkül. Beszállni is könnyebb, a SUV-os méretek miatt igazából “begyalogolsz” (Erdész 2), vö. “beülsz” (Erdész 1). A hifi cucc sokkal jobb Erdész 2-ben, ami szintén fontos egy hosszabb úton, persze ne felejtsük el, hogy a motorzaj viszont erősebb és rosszabb karakterű. A beltér nagyobb Erdész 2-ben, de az üléspozíció már megint, ugye. Újabban időnként szeretek nyitott tetőablakkal krúzolni a szitiben, azt is csak Erdész 2-ben tudok.

Szóval a legszubjektívebb kategóriában döntetlent hirdetek azzal a kitétellel, hogy egy Forester 2002 tempomattal és egy rendes hifivel valószínűleg veri a 2012-est. (De nem tudom. Lehet hogy nem.)

És hogy melyik a jobb…

…azt a kérdést diszkréten elkerülöm. Nem tudok győztest hirdetni. Elvileg azonos típuson belül a ráncfelvarrt, illetve teljesen új verziók jobbak kelle hogy legyenek, de ne felejtsük el, hogy a Forester esetében igazából nem egy kategóriáról beszélünk: a Subaru gen. 3-mal átpakolta crossoverből SUV-ba a modellt, a crossover az Outback lett (ami pedig mostanra az “amerikai bálnakombi” lett mégisinkább), szóval ha úgy vesszük, almát és körtét hasonlítottam össze, elpazarolt idő az egész.

Eszem is egy almát. Vagy körtét.

“Forester vs. Forester: 2002 vs. 2012.” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Tetőkorlátos autóra Thule keresztlécc mittomén 30 pénz, “lidlis” noname meg 10. De 100 semmiképp. A szalonban is tuti Thulét adnak, csak 3x-os áron… :)

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.

Loading Facebook Comments ...