A négyhajtóműves utasszállítás koporsója mellett.

Nem mai hír (hanem július 22-ei), hogy a KLM leállítja az összes Boeing 747-esét még idén ősszel. Talán még el is hullajtottam egy könnycsepp-tweetet (amit most nem találok szóval lehet, hogy nem), de ma láttam az egyik még repülő KLM 747-est a strandról hazafelé, és miközben felhívtam újfent a gyerekeim figyelmét a négyhajtóműves utasszállítók csodájára, elgondolkodtam.

Az A380 mellett, amit szintén beszánt az Airbus (talán még el is hullajtottam egy könnycsepp-tweetet, amit most nem találok, szóval lehet hogy nem), a 747-es volt a default négyhajtóműves utasszállító. Ezeken kívül nincs más. Azzal, hogy szép lassan kivonják mindet a forgalomból, a világon maximum kéthajtóműves, egyemeletes, gagyi repülőkön lehet majd utazni. És persze én megértem, mindent értek, nem gazdaságos üzemeltetni, ráadásul a repülés környezetszennyező (Flygskam, anyone?), pláne ráadásul Covid szituáció is van, szóval ez a dolgok természetes rendje, de akkor is, az én gyerekeim már nem fognak ilyen dögökön utazni. Olyan ez mint a Concorde, én már csak múzeumban láttam, pedig egy technológiailag végülis felsőbbrendű szerkezet volt, egy másik korból, amikor a szuperszonikus repülés dekadencia faktora (ami persze elég magas volt), meg holmi gazdaságossági szempontok nem voltak elegendők a technológia beszántásához. Volt szuperszonikus repülés, mert technikailag lehetséges volt, és senki sem kérdezte meg, hogy szükség van-e rá.

Ki múzeumban száll alája, annak repülő e gép

Ugyanígy voltak a superjumbo-k is egy ideje, technikailag lehetségesek voltak, és nem merült fel, hogy talán nincs rájuk szükség… idáig. Ráadásul míg a Concorde egy niche dolog volt, a superjumbo koncepció átlagembernek is elérhető volt. Így meg talán még furcsább átélni ezt most, egy korszak lezárását, egy csomó kényszerű egyidejű klímaváltozásos-coronás paradigmaváltás egyikét (a többi mellett: utazunk-e még majd egyáltalán pl. Ázsiába nyaralni? fogunk-e, kell-e majd még 2 napos business workshopra átugrani Londonba? fogunk-e hosszúhétvégézni Berlinben 30 euróért? vehetek-e még benzinhajtású 40 éves klasszikus autót elítélő pillantások nélkül?). A flygskamba belekeveredik egy szebb-jobb kor elmúlása fölött érzett búskomorság.

Hosszúhétvégézni Berlinben 30 euróért

Szóval farewell, négyhajtóműves utasszállítás, you had a good run (flight). Mérnökök ti meg kapjátok össze magatokat és rakjatok össze napelemes vagy hidrogénhajtású repülőket és a többi futurisztikus kúl dolgot, hogy a híreket olvasva ne érezzük magunkat úgy, mint egy negyedik századi római polgár Londoniumban.

Valami ilyesmi jó lesz indulásnak, köszi: