Fekete Sárkány update.

Note: Ezt a cikket (nagy-) részben tegnap írtam offline holtidőben, most viszont nem fogok szarozni a dátumegyeztetéssel, jelentősége nincs.

Nos, az autó természetesen nem lett meg (bár még nincs vesze minden remény), ma intéztem a biztosítót. Konkrétat még nem tudnak mondani, tehát pl. azt se tudom, hogy a Casco összegből vesszük meg a következő járművet, vagy eladjuk a tévét, hogy a casco után fennmaradó lízingösszeget állni tudjuk.

Ettől függetlenül nagyon és őszintén köszönjük mindenkinek a segítséget (jó sok ötlet jött), a linkeléseket (tegnap Jul wiw üzenőfalán csak a mi történetünk különböző verziói (CM, Alley, lipilee.hu) voltak láthatók, többen linkeltetek is — nem tudjuk eléggé megköszönni! Pozitív hozadékként olyan emberek kerültek elő a múltamból, akikkel évek óta nem beszéltem, ennek minden ellenére örülök.

Külön bigup és köszönet a futárszolgálatoknak: a Pajtisoknak (Sinya ftw), a CCB-seknek (Buppa ftw), a Herce-hurcásoknak (Kopter ftw), hogy egyből bródkasztolták a riasztást a futaraknak, pedig végső soron egy autóról van szó. Köszi!

For the record összegyűjtöm, hogy mikkel érdemes próbálkozni, ha hasonló cipőbe kerülsz:

  1. Első és legfontosabb természetesen a rendőrségi feljelentés. A XII. kerületi yardon jelentettük be a lopást, mire átértünk az I. kerületibe (Maros utcából a Mikóba), már ki volt adva a körözés, úgyhogy tényleg érdemes, mert gyorsak. (Rendőrség ftw!) Tudni kell persze, hogy ha éjszaka megbugázzák az autódat, reggelre jó eséllyel kint van az országól, vagy szét van szerelve. Sokkal nem tudott tehát kecsegtetni az ügyeletes tiszt. A rendőrségi feljelentésre később helyen is szükséged lesz. Ja, és mielőtt bemész az ügyeletes tiszthez, készülj fel az autó árából (amíg nem mondod meg az autó aktuális értékét, nem tud továbblépni a feljelentő alkalmazás), az autó hűlt helyéből (vannak-e üvegszilánkok, ilyesmi), és szedd össze magadban a különös ismertetőjegyeket, horpadásokat, fényezési hibákat.
  2. Amíg én a tisztnél ültem, Jul már hívta is Sinyát, jöttek a futárszolgálatok: a Pajti, a CCB, a Herce-hurca. Rengeteg futár járja a várost, ráadásul a kocsin könnyen látható nyomot hagyott a bringás múlt (CM matrica képében).
  3. Amint hazaértünk a yardról, IM és social networkok status textjének megváltoztatása, Alleycat és CM blog postok. Bár nem bringa, vettem a szabadságot, hogy megforgattam a bringás társadalomban a hírt – elvégre a Sárkány cipelt pár CM gépházat, alkatrészt, CM-pólót…
  4. Taxitársaságok: a megtalálónak felajánlott jutalommal célszerű hirdetni, akadékoskodás nélkül bemondják ők is a CB-be. (Taxisok ftw.) Kivétel a FőTaxi, ahol az ún. „engedély” nélkül nem csinálnak semmit. Felmerülhet a kérdés, hogy milyen engedély — nem tudni. A lényeg: dokument!
  5. A közhiedelemmel ellentétben ma már nem érdemes a határállomásokat végighívogatni. Össze vannak vonva a rendőrségi adatbázissal, amint kint van a körözés, látják ők is. (Schengen ftw.)
  6. Érdemes viszont a „kamerás kocsi” csoportoknak szólni. Két ilyenem van, az egyikhez tartozó SMS-t sajnos kitöröltem, de a faxszám mindkettőhöz megvan. (Ha kell, adom.) A másik a Zsaru-Car, a Civil Autókereső Rendszer.
  7. Tipp még a Lopott és Elhagyott Tárgyak Osztálya és az Egységes Polgárőr Informatikai Rendszer.
  8. Érdemes lenne még a rádiókat felhívni és visszavásárlós hirdetést feladni. Ennek apró akadálya a két nagy rádió weboldala: a Juventus szimplán szar, a Danubiusén pedig olyan telefonszámok vannak, amiket senki nem vesz fel. Ha van kontaktod ezekhez a csodarádiókhoz, ne kímélj. Update: Úgy tűnik, a rádiók nem foglalkoznak már ilyesmivel. A Láger Srádiótól egyértelmű elutasítást kaptam (de fel tudtam hívni őket), a Danubius továbbra is elérhetetlen, de szegről-végről kapott belső info, hogy nem hirdetnek lopott autót.
  9. A fentiekkel kb. el is megy a lopás utáni első napod. Fontos, hogy a biztosítónak 2 napon személyesen (IRL!) belül be kell jelenteni a kárt. Tehát másnap reggel fogod magad, és magadhoz veszed:
    • az autó kulcsait (pótkulcsot is, távirányítót is, ha külön van),
    • szervízkönyvet,
    • autórádió leszedhető biztonsági elemeit (ha vannak),
    • feljelentés eredeti példányát,
    • lízing-, vagy hitelszerződést,
    • forgalmit,
    • az autó adás-vételi szerződését,

    és beslattyogsz a biztosítód kirendeltségébe. Érdemes előre letölteni a netről a kárbejelentőt (Groupama oldalán fent volt) és kitölteni, hogy ne ott kelljen tökölni vele. A biztosítós aztán felveszi az adatokat és semmi konkrétumot nem fog mondani: az, hogy pozitív, vagy negatív a szaldó az ügy végén, az függ az autó Eurotax árától, a lízing állapotától, az esetleges sarcoktól (lízing lezárási díj, casco éves maradványdíj).

  10. A következő lépés a lízingcég értesítése, minden szart be kell nekik vinni vagy el kell nekik is faxolni, plusz még a biztosítótól kapott kárbejelentőt, meg a lopáskáros papírt, amin az ügyintéző neve és faxszáma van. A lízingcég ekkor ír egy meghatalmazást, hogy hova utaljon a biztosító és mennyit. A fennmaradó lízingdíj/hitel mellett számolni kell egy lízing-/hitellezárási díjjal is, mert hát az nem járja, hogy az ember csak úgy büntetlenül kifizesse egyösszegben az autóját — technikailag ugyanaz történik, mint ha eladnád az autót. Ezt a részét elvileg a biztosító és a lízingcég a tulaj (ex-tulaj) viszonylag kevés zaklatása mellett lezongorázza, persze gondolom aláírogatni, jóváhagyni kell, még legalább 2 személyes megjelenés benne van a pakliban.
  11. Ezután vársz, blogolsz, és éjszaka bepótolod a 2 napnyi kiesett melót.
  12. A lízing lezárása után ki kell fizetni a casco éves díjának a maradékát. Én spec most értettem meg, hogy a casco az egy éves díjjal számolt valami, az, hogy havonta fizeti az ember, gesztus a biztosítótársaság részéről. Ha ez megvolt, akkor ha minden igaz, a maradék pénzt (ha marad) már megkapod.
  13. Homályzóna még, hogy a kötelező biztosítónak milyen módon kell szólni, illetve az egész hacacaáré lezárása után van egy út az önkormányzatba: ők fogják hivatalosan intézni az autó forgalomból kivonását.

I’ll keep things posted.

4 hozzászólás “Fekete Sárkány update.” bejegyzéshez

  1. nem tudom, lehet, hogy a zsaruk csinálják, de a nak rendszámellenőrző-rendszere (mert ugye autópályajegyet rendszámra veszünk) vajon közvetít hozzájuk?
    mert ha valaki annyira hülye, hogy lopott autóval pályán furikázik, akkor valamennyire lehetne a nak rendszerével követni a mozgását…

  2. Rendszám alapján keresni szerintem eleve esélytelen: nem hiszem, hogy akad még olyan hülye, aki lopott autót saját kerekén saját rendszámmal visz el…
    A családi Matiz-limuzinról pl az utcán lekapták a rendszámot, rá lopott autóra, gyors tankolás (fizetés nélkül), onnantól az autó kb követhetetlen. Hacsak az autópálya kamerás rendszere nem annyira sasszemű, hogy összevesse a rendszámot a szélvédőbe gravírozottal ;-)

  3. na jó, a kérdésből azért látszik, hogy nem lennék jó autótolvaj…

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.