Miniszünidő: Trondheim-Bodø és a Nordlandsbanen.

Juli idei szülinapi ajándéka (meg lássuk be, egy kicsit az enyém is) egy norvégiai körutazás volt. A csavar az, hogy nem akármilyen körutazás, hanem a sarkkörutazás, és nem akármivel, hanem vonattal, a világ egyik legszebb útvonalán, a Nordlandsbanen-en. Az előzetes project plan így nézett ki:

Nordland
=======
## ams-trd 26/nov pm
klm 14:25 - 16:40
## hotel 26-27/nov trondheim
bookingrol
## train trondheim-bodo 27/nov am
07:38 - 17:32
total (ret): 2346 nok / 236 eur
## hotel 27-28/nov bodo
bookingrol ~120 eur
## night train bodo trondheim 28-29/nov pm
21:10 - 07:47
## trd-ams 29/nov
klm 17:10 - 19:35

(Igen, markdownban jegyzetelek.)

Szóval repülővel Trondheimbe, onnan másnap hajnalban vonattal Bodø-ba (ez egy közel 10 órás vonatút, az a bizonyos Nordland vasútvonal), ott egy éjszaka és egy nappal, majd másnap este az éjszakai Bodø-Trondheim vonattal, hálófülkében vissza Trondheimbe, majd repülő vissza Amszerdamba. Volt némi remény, hogy sarki fényt is sikerül látnunk — ez végül nem sikerült… majd legközelebb.

Mielőtt beszúrom a fotókat, lássuk a highlight-okat, távirati stílusban:

  • Trondheimben kipróbáltuk a Baklandet Skydsstation nevű mini éttermet, ezt csak ajánlani tudom, ha arra jársz. Én rénszarvaspörköltet ettem valami helyi sörrel, és nem ittam a kb. 400 féle akavitt-ből, pedig nagyon ajánlották. (Étlap: kb. 5 oldal kaja-pia-desszert összesen, plusz 10 oldal akavitt.)
  • Szintén Trondheimben egészen elképedtünk a Nidaros székesegyház méretein. Egy ekkora templom mit keres egy 50 ezres településen? És egyáltalán, ilyen névvel miért nem Görögországban van?
  • Még mindig Trondheim, a Ringve zenemúzeum is kötelező. Mi gyalog mentünk ki, de van tömegközlekedés is, ha még 10 km-t is lusta vagy lesétálni. Az épület maga is szép, egy domb tetejére épült 18. századi épületegyüttesben van a múzeum, van egy óriási szoba falnyi ablakkal, ami Trondheimre és a fjordra néz, a kiállított hangszereket pedig órákig lehet böngészgetni, némelyiket ki is próbálni. Mivel nem volt időnk megvárni a vezetett túrát, az idegenvezető kettőnknek külön adott egy mini idegenvezetést.
  • A Nordland vasút: gyönyörű. Lehetne repülni is Trondheimből Bodø-be, de a vasút gyönyörű tájakon megy keresztül. Az eleje (ha a nappali vonattal mész, 7:38-kor indul) Trondheim környéki fjordos, de aztán bemegy a végtelen hegyek és fenyőerdők közé, egészen a svéd határig, majd végül újra fjordok, de már a sarkkörön túl, hogy 9:30-as menetidő után (és ez óra:perc, nem perc:másodperc) megérkezzen a végállomásra. Amikor pakoltunk be, beraktam könyvet-kártyát, mondván majd’ 10 órás úton tuti unatkozni fogunk egy idő után, de kb. a 2 sötét óra kivételével (Trondheimben naplemente 14:30-kor, Bodø-ben 13:30-kor) végig a tájat bámultuk. A 10 órás, kanyargós út eredményeként egyébként utána kb. 2 napig hullámzott az agyunk, mint egy hosszú hajóút után, de ez small price to pay a látványért. Visszafelé a 21:10-kor induló éjszakai vonnattal mentünk, hálókocsiban — az egyetlen hiányom a füldugó volt (mert a vonat azért zajos), de ez is csak azért, mert nem találtam meg a vasúttársaság által adottat, csak reggel.
  • Fent északon béreltünk autót szöges gumival, és láttunk kb. 6 db. F-16-ost felszállni a Bodø-i reptérről (Norvégiában a civil repterek tipikusan katonaiakként is funkcionálnak, pl. a trondheimi is), ez csak azért érdekes mert a reptér egy kis kertváros kellős közepén van… marha jó lehet ott lakni!

És akkor lássunk egy rakás téli fotót!