Még egy adalék a tegnapi gondolatfolyamhoz.
A WiW felhasználói szerződésére egy Ubi által forwardolt levélben hívta fel a figyelmemet egy elégedetlen felhasználó. A probléma, ugyebár, az, hogy a felhasználói szerződésben (ami egyben az adatkezelési nyilatkozat is) a Szolgáltató fenntartja magának a jogot, hogy előzetes értesítésed nélkül megváltoztatja azt. Innentől pedig tökmindegy, hogy mi van benne: hogy titokban tartják az adataidat, nem adják el harmadik félnek, stb. Akkor változtatják meg, amikor akarják.
Nos, ekkor játszottam a gondolattal, hogy kérek az adatvédelmi biztostól egy állásfoglalást, hogy akkor ezt így hogy, és akkor majd jól elmarasztalják a WiW-et, vagy tudomisén. A lépést nem tettem meg, egyrészt idő hiányában, másrészt pedig rájöttem valamire.
Rájöttem, hogy hülyeség az autoritáshoz szaladgálni. A nép az autoritás, a felhasználók tömege. A neten ők a törvény, nem holmi adatvédelmi biztos, nem a rendőrség, sem akárki más. A felhasználók. A felhasználói szerződés szelleme kibújt a palackból, hogy úgy mondjam, és innentől fogva a tömeg ítélni fog, ha úgy érzi. Ha megtörténik a szerződés negatív irányú változása, a tömeg gyorsan fog reagálni és ez a szolgáltatás felhasználói bázisán meg fog látszani.
A net egy önmagát szabályozó alakulat, nem kell külső segítség. (Vagy majd valaki más szól az adatvédelmi bizonyosnak.)
Így kerek.
Es kulonben is, a kibaszott nepessegnyilvantarto is kereskedik a szemelyes adataimmal (jogszeruen, sajnos), holott nem ez lenne a dolga.
BP
Ubi jóvoltából olvastam a 8-ai és a tegnapi véleménynyilvánításodat is, de míg az előbbivel nagyjából egyet értek, addig ezzel^^ most nem annyira.
Teljesen igaz, hogy senki nem adta el senki lelkét (az enyém legalábbis nem hinném hogy néhány byte-ban elférne) és különbenis a wiw felhasználok 80%-a már, valószínűleg, egy rég feledésbe múlt partin, meglehetősen illuminált állapotban kiadta minden személyes adatát két nagymellű és lengén öltözött nimfának, 3 centi égetett szeszesitalért vagy egy világító öngyujtóért. Esetleg még ennyiért sem.
Ez nem a lélekről szól, hanem a pénzről. És (sajnos, nem sajnos) nem a wiw az egyetlen és az első, aki eladta magát. Nap mint nap történik ez régmegszokott inygenes programjainkkal (pl bsplayer).
A wiw jelenleg a 4. helyen áll lapmegjelenés szempontjából.
Első az index – ami szerintem egyrészt nincs elárasztva reklámokkal, másrészt nagyon sok embet foglalkoztat, mindenesetre, tavaly állítólag már nyereséges volt.
Második az origo – ennek a nagyrésze a freemail, ide sokan csak levelet megnézni jönnek fel, nincs idejük kattintgatni. Mellesleg ez is a t-com tulajdona.
Harmadik a startlap – mint tudjuk ez egy linkgyüjtemény igazából, ami elég mostoha helyzetben van a az interneten ( a legtöbb keresőprogram -pl google- kiszűri az ilyeneket a keresésből.)
És akkor itt a wiw. Másfél millió megjelenés naponta. Egy multi kezében, akinek nincsenek olyan „elvei” mint pl az indexnek és tizede annyi embert kell alkalmaznia. Egy biztos, visszatérő felhasználó bázisa van, nem úgy mint a startlapnak. És nem csak levelezni jelentkeznek be az emberek, hanem el is időznek, nap mint nap.
Ha a 1.5 milla megjelenést, pofátlan alacsony néhány filléres reklámárral is szorozzuk be (és mondjuk úgy, hogy 3-4-5 reklámról van szó), akkor napi 5 millio forint környékén tartunk. És aki szerint ez nem sok egy multinak, az azt is vegye figyelembe, hogy az egész online reklám piac jelenleg 7milliárd forintot termel évente.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a T-com tegnapelőtt megvette az advert-et (www.advert.hu) is.
Nem fognak azzal tökölni, hogy az adatainkat és a szokásainkat kielemezzék. Fölkúrnak néhány reklámot, aztán hajrá.
Viszont az, hogy a nép az autoritás? Már elnézést, de ez egy baromság. Hány ember olvassa el a felhasználói szerződést? Hány ember olvassa el akkor, ha az arcába dörgöljük? Hányan értik meg? És ezek közül hányan háborodnak föl? És a fölháborodottak közül hányan fognak reagálni?
Százan? Ezren? Maximum.
ÉS ezek nem azok akik különben törődnének a reklámokkal.
A többiek pedig?
El fogják indítani a flashes reklámokat és az új Opellel fognak versenyezni a reggeli csúcsforgalomban vagy a fogszuvasodást fogják írtani „Colgate-puskákkal”.
bösz
jujj de csúnya dolog ilyen hosszú kommentet írni
bocsi
nem értek egyet.
a nép autoritás, mégpedig azért, mert ha egy szolgáltatásban több neki a rossz, mint a jó, akkor otthagyja és kész. láttunk már ilyet, kihasználatlan lehetőségek miatt eljelentéktelenedett site-ok, és a magam részéről a freemailt is részben ide sorolnám.
WiW-en reklám: so what? ha zavar, akkor vagy feldobsz egy adblockert, vagy ha üresjuzer vagy, akkor egy idő után annyira idegesíteni fog, hogy otthagyod az egészet.
hopp! pattan a nép, mint autoritás.
az, hogy aktívan hányan fognak reagálni, talán nem is számít. az, hogy eleged lesz belőle, az is reakció, ami kivált majd mindenféle „megszorító intézkedést”.
a maga módján Ubi is népautoritás. én arra próbálom felhívni a figyelmet, hogy az egész net egy önszabályozó, szimbiózisokkal terhelt állat. innen pedig gondold tovább – kikérdezem!
hmmm
Asszem itt világnézeti különbségek vannak és nem vagyok benne biztos, hogy konszenzusra fogunk jutni.
Persze abban sem vagyok biztos hogy konszenzusra kell jutnunk. :)
A nép sajnos nem hagyja ott azt amiben több a rossz, mint a jó. A nép egy lusta dög.
Van egy szolgáltatás. Átlag juzer használni kezdi, hozzászokik, akár még meg is szereti. A mindennapjainak a részévé válik. Aztán történik valami (vagy épp nem történik semmi) és a szolgáltatás már nem is lesz annyira jó. Mit tesz az átlag juzer?
Semmit.
Nem tesz semmit, mert lusta, nem tud mit tenni, nem tudja, hogy van mit tenni. Szüksége van a szolgáltatásra a minddennapi élethez (vagy legalábbis ezt gondolja/érzi). Csak úgy otthagyni nem fogja.
Miért nem keres másikat?
Nem tudja, hogy van. De ha tudja, akkor sem tud róla eleget, nem bízik benne, fél az újtól, a megszokott feladásától. LUSTA. (ismerős valahonnan? a legtöbb Windows user ezért nem hagyja ott a Microsoftot, annak ellenére, hogy elmond naponta 20 „Bill Gates a satán” viccet.)
Jó példa erre a magyar mobil szolgáltatók helyzete. Vagyis a Vodafone.
Kezdetben ugye volt a a 2 nagy. Aztán jött a Vodafone, ekkor már kb mindenkinek volt mobilja. Először „csak” alacsonyabb árakat adtak. Ekkor meg persze senki nem ment át hozzájuk.
Aztán jött egy erős kampány: fiatalos dizájn, más készülékek stb. Semmi.
Majd jött a számmegtartás (vagy tudja a halál hogy hívták).
Továbbra is minimális volt az átjelentkezés.
Végül a Vodafone kitalálta, hogy pénzt ad annak aki átmegy. Konkrétan megvette az embereket.
Ez csak így megy. A tömegek maguktól nem reagálnak.
Egyének (vagy egyéniségek) mint pl az Ubi, néha föl-föl lázadnak, de ez a „multikat” cseppet sem zavarja.
A freemail egy kicsit más tészta. Egyrészt nem tudom mennyire jelentéktelenedett el. Másrészt meg az csupán a levelezésről szól és egyre több embernek van otthon gépe. A freemail meg ugye támogatja pop3-at. A wiw nem. És nem is csak levelezni lehet rajta.
Az adblockerekről pedig csak annyi, hogy szerintem sajnos kevesen használják őket és még kevesebben frissítik őket. Lusták az emberek lefuttatni egy 2 perces update-et.
Attól tartok nem a szimbiózis a legmegfelelőbb kifejezés. Ennél valószínűleg egy sokkal bonyolultabb dologról van szó. Serintem alapvetően nem lehet az „egész net”-ről mint olyanról beszélni.
Nem hinném, hogy túl sok olyan szabályszerűséget/megfigyelést lehetne fölírni, ami igaz mondjuk az msn.com-ra a coca-cola.hu-ra az iwiw.hu-ra és mondjuk erre a honlapra is. És akkor az állatnak még csak néhány fajáról esett szó.
A net túl nagy ahhoz, hogy szabályokat vessünk ki rá és hogy azt normál ésszel egyáltalán érzékelni és értelmezni tudjuk.
És nem mindenki egy Lain.
ugye
[OFF]
hamár a multiknál tartunk, érdemes megnézni a http://www.coca-cola.hu -t, én egy kicsit meglepődtem, hogy mennyi ital az övék igazából
ja és félreértés ne essék …. én vagyok talán a leglustább mindközül :)
[/OFF]
azt meséltem, hogy a tesóm gyereke (MILAN) nettó 2 hónapos (ZWEI MONATEN ALT JUNGE!!!!) korában névre szóló postai reklámlevelet kapot? (POST-SCHIKEN AN SEINE NAME!!!)