Retrospective post: építs MP3 lejátszót autódba.

Nézem itt a régi draft postjaimat, találom ezt itt, hogyan építs ingyé’ mp3 lejátszót az autódba, hát ezt se tudtam befejezni, mert úgy ahogy volt, rádióstul-kábelestül ellopták a blogbejegyzés alól az autót. De hogy ne vesszen el a tudás, kiteszem. Annyit kell tudni még (itt akadtunk anno el), hogy a Seatokban nem triviális az ISO csatlakozós megoldás (a kábelt egyébként Media Marktban párezer forintért megkapod), mert még valahova kell valamilyen feszültségszintet adni, hogy azt higgye, tényleg van ott egy CD-váltó. Natehát:

Az alapprobléma adott: van egy autód CD-lejátszós rádióval, ami jól szól meg minden, viszont egy szép napon megesz egy John Butler Trio CD-t, és aztán se ki, se be: vagy rádió, vagy John Butler a program. Hiába szól jól a hifi, belátható, hogy egy idő után azért ez unalmas.

Párhuzamos vonalon régóta próbáltam ilyen-olyan megoldásokkal mp3-mat teremteni a sárkányba. A márkaszervíz rövid úton elhajtott az igényemmel, hogy egy jack dugót kivezessenek valahova, amibe aztán azt dugok, amit akarok. Ekkor jött a rádiós kütyü-ötlet, ami viszont sajnos Európában sose működik jól: annyira telített az éter mindenféle jelekkel (még az Alpokban, vagy a Spanyol sivatagban is!), hogy mindig bezavar valami, mélygarázson kívül sose lehet élvezhető a helyileg broadcastolt adás.

A fenti két esemény triggerelte a végleges döntésemet: az autóba hardwired mp3 megoldás kell. Ki is pakoltam az összes úticédét a kesztyűtartóból, sose lesz rá szükségem. A „megoldás” nyilván egy jack dugót jelent, amibe aztán (ugyebár) azt dugok, amit akarok.

A dolog persze nem triviális, és ha a márkaszervízen múlna, akkor vetetnének veled egy új rádiót: az ő szempontjukból addig jó, amíg az ügyfél hülye, mert még az is lehet, hogy megveszi. Elmondásuk szerint a CD-váltó nem alkalmas külső jel fogadására, különben is: a Leonba szerelt rádión csak dísznek van a CD6 gomb, valójában nincs is csatlakozó a hátulján, ahova egy extra bemenetet lehetne varázsolni.

A rádió kiszedése

rádió kiszedő eszközAz első feladat a rádió kiszedése. Ezt az ember (Volkswagenek esetében) hivatalosan egy release key segítségével teszi, 5 fontért, plusz a várakozás, amíg a posta meghozza. Én mégis inkább egy régi CD-t vágtam szét 4-5 mm-es darabokra, ami árban kb. a tizede a fenti megoldásnak, de ami sokkal fontosabb: instant. A CD-ből vágott csíkok pont bemennek a két kis vízszintes résbe, ahol aztán kis turkálással megtalálod a kikattintandó rugót, és már húzhatod is ki az eszközt, és feltárul a hátsó panel. Így derült ki több dolog:

  • A szervíz hülye: ott van a CD-váltó szabványos bemenete.
  • A rádiót a Grundig gyártja, típusa Aura CD-2.
  • A beragadt CD FIXME

Illetve fontos, hogy addig ne áramtalanítsd a rádiót, amíg nem vagy biztos benne, hogy megvan a 4 jegyű kód az újraaktiválásához. A márkaszervízben ingyen, vagy a neten 15 fontért ugyan gyári szám alapján kikódólják neked, de nem éri meg a szopást.

Az mp3-lejátszó csatlakoztatása

Rövid keresés után hamar kiderül, hogy létezik megoldás, amivel iPod-ot tudok csatlakoztatni a CD6 csatlakozóra hátul. Ez remek hír, mert proof-of-concept, vagyis a dolog megvalósítható. Természetesen az iPod csatlakozót leszarom, az árát (Ebay: 35 EUR, plusz 45 EUR szállítás) kinevetem. Nekem csak arra az információra van szükségem, hogy a „CD changer interface” melyik 2 tűje a sztereó bemenet.

Kicsit tovább túrva a net kiderül, hogy az Aura 2 külső csatlakozást kezel „kizáró vagy” módban: a CD-váltót, és egy AUX-ot. Nyilván (mivel vezérlésre nincs szükségem) nekem az AUX kell, amit aztán a rádió setupjában tudok aktiválni.

manualVégül megtaláltam a „Volkswagen Beta” jellegű autók Grundig manualját: innen letölthető. A pdf ugyan törött (32 oldalból csak 20 van meg), de szerencsére pont a 20. oldalon ott van, ami nekem kell: a hátoldal kiosztása, CD-L és CD-R a 19. és 20. pozíción, GND a 18.-on.

További megerősítés: a hivatalos CD-changer kábel 8 tűs mini-ISO kábel tökéletesen illik a kimenetbe.

A próba napján újabb alapszabályt tanultam: teszteléshez minimum krokodil, de inkább a végleges csatlakozó. A collateral damage a kis MP4 kütyü volt, amit sikerült a CD-CDLOCK lábról meghajtanom egy kisebb árammal, pukkanásos-füstölős halált előidézve.

3 hozzászólás “Retrospective post: építs MP3 lejátszót autódba.” bejegyzéshez

  1. nekunk volt kimondottan jo radios lejatszo kacatunk, nem volt vele baj, csak az, hogy bizonyos autokban belerecsegett a motor :) (ahol a motor nem szolt bele, ott tiszta volt az adasa)

    ofkoz teljesen noname kinai bovli, es mar nem is ferek hozza a kolegahoz, aki birtokolta.

  2. miloska, az MP3-mas cd lejátszót direkt el akartam kerülni. a lényeg itt az (lett volna), hogy legyen egy jack dugóm, amibe azt dugok, amit akarok: ha iPod, akkor iPod, ha hifitorony-kimenet, akkor az. az kizárja az USB portos cuccokat, illetve nincs értelme beruházni, ha egyébként megoldható máshogy.

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.

To respond on your own website, enter the URL of your response which should contain a link to this post's permalink URL. Your response will then appear (possibly after moderation) on this page. Want to update or remove your response? Update or delete your post and re-enter your post's URL again. (Find out more about Webmentions.)