Háztartási kanban.

2013-06-04 11.41.37

Ha belegondolunk, egy család/háztartás működése nem más, mint egy nagy continuous delivery. (És continuous improvement… de az megint egy más történet.) Ha vannak is nagyobb projektek, ezek igazából dependenciák,  minden leosztható kisebb termékekre. Szigorú időkontroll ritkán van, prioritások vannak, illetve esetenként a batchelésre való igény. Mondok példákat:

  1. Meg kell csinálni tavaszig a teraszon egy alsó korlátot, hogy Márti ne másszon ki a mostani korlát alatt (mert kifér).
  2. Fel kell szerelni egy falra egy polcot. Nem tudjuk még, melyik falra, esetleg kell még anyag is hozzá.
  3. Be kell rendezni a dolgozót. Kell még koncepció, kell bútor, aztán össze kell rakni.
  4. El kell vinni az Erdészt olajcserére, körépső diffi megnézésre, ilyesmi. Kell időpont, és nekem körészervezni az életemet.
  5. Kell venni pár nagyobb dolgot (bringát, számítógépet, stb.)
  6. El kell vinni Jul számítógépét szervízbe.

Ilyesmik. Látjuk, hogy vannak one-off elemek, vannak diszktér elemek amik egy ponton függnek egy resource-tól (pl. pénz, autó, barkácsáruház), vannak komplexebbek, vannak olyanok, amik teljes függőség-rendszert vonnak maguk után.

Lássuk tehát, egy pull alapú rendszer, amit erőforrások szerint kell tudni szűrni… hát hiszen ez egy kanban!

Csináltunk is egy táblát — a dolgozószoba ablakán, ablakfilccel, vagy mivel; és vettem Post-It-et 4 különböző színben és 2 méretben — „majd meglátjuk hogy a leghatékonyabb, de valamire biztos jó lesz” alapon.

Házi kanban: automatikusan változó háttérkép, bónusz macskás feature!
Házi kanban: automatikusan változó háttérkép, bónusz macskás feature!

Első körben a „tábla” 3×3-as lett, ilyen módon:

Vízszintes:

  • Pool
  • Beszerzés/tervezés
  • Kivitelezés

Függőleges:

  • Munka/egyéb projekt cuccok
  • Lakással kapcsolatos
  • Egyéb (pl. autó)

A színeknél pedig egyelőre a sárga a lakásos cuccok, a zöld az Erdésszel kapcsolatos, de ez még változhat, hiszen máshogyan már disztingváltunk ezek között.

Általános elv, hogy most csinálni akartunk valamit (screw it, just do it), ami simán változhat, benne van a pakliban.

A pillanatnyi elgondolás szerint a nagy Post-It az valamilyen nagyobb gondolat (epic), míg a kicsi annak subtask-ja, subitem-je (szábájtemje). Vettem kétféle filcet is, hogy tudjunk post-iteket nevünkre venni.

Jelenleg a tábla feltöltése zajlik (fejből, tasklist-ből, innen-onnen), de már vannak rajta dolgok, amikben rátekintéssel előrébb léptem (pl. a házi hinta megvalósítása). Azt remélem, hogy egyrészt minimum batchelni tudom az autóval kapcsolatos teendőket, meg a házibarkács (fúrógépet igénylő) taskokat, másrészt kicsit átláthatóbbá válik, hogy mi mindent kell csinálni és eggyel közelebb kerülünk ahhoz, hogy meg is csináljuk. Értelemszerűen inkább a pull feature és a vizualizálás az, ami nekünk érdekes, a bottleneck analízis és hasonlók kevésbé, azzal eléggé tisztában vagyunk.

Mindenesetre elkezdjük használni; aztán ha bejön, írok a tapasztalatokról, meg hogy merre módosult a jelölés-kategorizálás. Ötletek kommentben jöhetnek!

Egy gondolat “Háztartási kanban.” bejegyzéshez

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.