Van Moof Electrified S – 3000 eurós tanyabringa.

Ha megkérdezem, hogy szerinted hogy közlekedik a holland, az emberek 90%-a rávágja, hogy „bringával”. És is írtam róla, amikor még új volt az élmény — itt meg itt is.

Viszonylag közkeletű nézet az is, hogy a tipikus holland városi bringa

Az Omafiets.

…ami így néz ki újonnan:

…és így néz ki tipikusan:

Pedig a holland városi bringázás fejlődik, egyre több fixit látni (lássuk be, ha valahol, hát Amszterdamban van értelme), sok a kiejezetten szép épített single speed, a drága Gazelle-ek, a red dot díjas Koga cuccok…

És hát ott van a Van Moof.

Nekem a Van Moof egy kicsit a holland bringás kultúra teteje, a Trendi Holland Középosztály Városi Bringája, maga a Holland Terméktervezés.

A Van Moof srácok 2009-ben az alapoktól építették meg a tökéletes városi bringát, elvetve egy sor régről beidegződött tervezési szempontot. Az eredmény ez az ikonikus forma:

Single speed vagy 3 sebesség, mert minek több, duci kerekek az óváros macskakövéhez, könnyű, pofonegyszerű váz ami nem néz ki rosszul 2 év városi használat (értsd: ütés-kopás) után sem, vázba épített lámpák, hogy ne kelljen vele szarakodni és ne legyen érdemes lelopkodni, és mindenek felett: baromi kényelmes üléspozíció, mert a bringa nem sporteszköz, legtöbbször irodai göncben fogod hajtani.

2009 óta persze sok víz lefolyt az Amstelen, és sok Amstel lefolyt a… no de hagyjuk, a lényeg, hogy fejlődött a világ, jöttek az okostelefonok, jöttek a kis kínai hoverboardok, és az elektromos bringák, és a Van Moof se akart lemaradni: tavaly, majd továbbfejlesztve idén piacra dobták a saját csúcsbringájukat, az Electrified S-t, ezt a villanymotoros rásegítésű, ellophatatlan bringacsodát.

Én meg kipróbáltam.

A dologhoz hozzátartozik, hogy engem a form factor jobban érdekelt mint a villanyos hajtás: régóta akarok venni egy városi közlekedésre alkalmas(abb) gépet, amire, hiú requirement, felülhetek bőrdzsekiben anélkül hogy 5 perc tekerés után a nyakamban legyen az egész; viszont a központtól csak 11 km-re lakom, meg hát ne már hogy ilyen fitten-fiatalon nekiálljak egy villanybringán bohóckodni, mi jön ezután, robogó!? De azért persze az is érdekelt, hogy milyen lehet a világ legjobb villanybringáján csapatni.

Úgyhogy bejelentkeztem, bementem, elhoztam, kipróbáltam.

Először is: gyönyörű.

Ez itt a szürke Van Moof Electrified S:

Amit én kaptam, az a másik, mattfekete szín volt, ami talán még állatabbul néz ki. Tartották a klasszikus (8 éves!) Van Moof formát, a vázba épített lámpa dizájnt, de látszik a fejlődés: tárcsafékek, a vázon elöl felfele kis kijelző és kapacitív gomb, lefele egy kapcsoló és USB-csatlakozó figyel. Belül meg a GPS: a bringa „lophatatlan”, ha ellopják a Van Moof vállalja, hogy vagy 2 héten belül visszaszerzik neked (geolokáció, rendőrségi rásegítéssel), vagy kapsz egy újat. 3000 eurós bringánál alap!

A kijelző/gomb kombináció viszonylag korlátozott funkcionalitást ad: hosszan nyomva kiválaszthatjuk a rásegítés szintjét 1-4-ig. Ezen kívül jelzi a sebességet, és az akkuszintet, és… ennyi. Minden mást appból tudsz vezérelni, pl. a lámpát is, ami kicsit béna, de van neki fényérzékelő szenzora (szép magyar szóval ambient light sensor), úgyhogy ha egyszer beállítod „auto”-ra a lámpát, akkor szépen bekapcsolja, amikor sötétedig, és nem kell vele szórakozni soha többet.

Az app segítségével tudod egyébként a bringalakatot is kinyitni. Ennek hátrányát rögtön a bemutatóteremben demonstrálta nekem a srác: a demózásra használt iPad épp lemerült, újfent megmutatva, hogy ez a technikai megoldás némileg még csiszolásra szorul. Szerencsére a bringa vásárlásakor kapsz egy kulcstartóra tehető fob-ot (szép magyar szóval: basz), amivel a telefon dependencia legalább a kilakatolásnál megszüntethető. A többi app-ban állítandó dolog igazából egyszeri, nem kell utána belenyúlkálni — ilyen pl. a rásegítés erőssége, vagy a limiter: európai bringa esetében 25 km/h fölött nem segít neked, hiszen itt sebességkorlátozás van kerékpárra (tudtad? én sem.) Mivel az USA-ban nincs ilyesmi, ott egészen 32 km/h-ig rásegíthetsz.

Maga a bringa: gyönyörű (mattfekete), az üléspozíció baromi kényelmes, majdnem teljesen egyenesen ülök rajta. Direkt bőrjakóban mentem, nyilván in style kell tesztelni egy ilyen gépet! A vázba szerelt lámpák érdekes mellékhatása, hogy a lámpa nem arra világít, amerre a kormány áll, hanem amerre a váz. Vagyis: nem arra, amerre menni akarsz, hanem amerre adott pillanatban sugárirányban mennél.

Az elektromos hajtás vicces dolog.

A bringában egy 350 W-os villanymotor és egy 420 Wh akksi adja a villamos hajtás gerincét. Az akku a Van Moof szerint 6 óra alatt tölt 0-ról teli, és kb. 120 km-t lehet vele menni egy töltéssel, ami bőőőven elég városba.

A vicces élmény aztán már az indulással elkezdődik.

Először is: ha a pedál kicsit is mozog, a villanymotor rásegít. Ha nagyon nem akarsz fáradni, elég csak kicsit mozgatni a pedált, mindenféle valódi erőbefektetés nélkül, és a villanymotor kb. 15-16 km/h-val küldi a bringát:

Ha megfigyeled a videón, lehet hallani, ahogy a motor ki-be kapcsolgat ahogy mozgatom a pedált. Ez vicces.

Aztán: a bringa kétsebességes, és automata váltós. Ezt szokni kell, az első pár kilométeren erősen meglepődtem amikor magától felváltott.

A másik vicces dolog a „turbo boost” gomb (igen, van rajta turbo boost!), ez a bal hüvelykujjad ügyében van. Ha megnyomod, a villanymotor (pontosabban az akku) apait-anyait belead, és le tudsz gyorsulni a lámpánál mindenkit. Az is vicces, amikor meredek emelkedőn (holland kontextusban: hídon fölfele) megnyomod a gombot, megmozdítod a pedált, és a bringa megindul fölfelé, villanymotorral.

Ezért cserébe viszont a bringa 18 kiló, és egyáltalán me mondanám fürgének. A 32 km/h limiter lényegében azt jelenti, hogy ahol számítana, a gyorsan közlekedésnél nincs segítséged. Az Electrified S után kipróbáltam egy „mezei” 3 sebességes Van Moof-ot, és sokkal könnyebbnek, pattanósabbnak éreztem.

Mivel az elektromos hajtás nélkül egy 900 eurós bringáról beszélünk, az Fietsplan-nal (egyszer majd arról is írok) csak 450, erősen el is vagyok gondolkodva egy „mezei” Van Moof-on. Egyszerűen hibátlan az üléspozíció, gyönyörű a forma, ebben is automata a lámpa, a Tökéletes Bringa…

Lenne.

Ha a csomagtartója nem egy minimál, 10 kg teherbírású kis vacak lenne. De az, márpedig nekem gyerekülést és egy 27 kilós gyereket kell (-het) rajta szállítanom.

Úgyhogy.

Úgyhogy még gondolkodom. Addig is itt van nektek pár fotó, amit az Electrified S-ről lőttem. Kicsit már esteledett (holland ősz…), az Oosterparkban meg nem olyan sűrű a közvilágítás.

Egy gondolat “Van Moof Electrified S – 3000 eurós tanyabringa.” bejegyzéshez

  1. Hamarosan s gyereket nem kell szállítani :-)

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.

To respond on your own website, enter the URL of your response which should contain a link to this post's permalink URL. Your response will then appear (possibly after moderation) on this page. Want to update or remove your response? Update or delete your post and re-enter your post's URL again. (Find out more about Webmentions.)