Nyári vakáció gyanánt elmentünk Interraillel Norvégiába. (Megkésett fotós útinaplóblog 2022-ből.)

Most hogy már az egy évvel későbbi followup blog is kint van, elérkezettnek láttam az időt, hogy a 2022-es interrailes vakációblogot is élesítsem. Ez mind-mind az én saját elhatározásom, semmi köze lustasághoz vagy feledékenységhez!

Nyári vakáció gyanánt elmentünk Interraillel Norvégiába.

TL;DR: kurvajó volt és csak ajánlani tudom.
Bővebben:

De miért vonattal?

Alapvetően azért, mert flygskam. Már a korábbi angliai utat is vonattal abszolváltuk, és úgy gondoltuk, hogy tökéletes alkalom az idei év arra, hogy a gyerekek lássanak egy ilyen igazi vonatos tripet. (Na jó, nem kamujeggyel, mint rég, de szóval érted na.) Külön égi jelnek tekintettük, hogy az Interrail 50 éves születésnapi akciójának keretében egy hajnali 3-as ébredésért cserébe féláron tudtunk az utolsó napon jegyet venni, szóval az utazás utazás része megvolt egy felnőtt jegy árából.

És hát én személy szerint relatíve extrém nézeteket vallok az utazásokkal kapcsolatban, szerintem a turizmusnak, ahogy mi ismertük, kb. vége, legalábbis nem tartom fenntarthatónak hogy brahiból meg a seggünket sütni elröpködjunk a kontinens másik végébe.

Az útvonal

Az útvonal összeállításánál az volt az elv, hogy nagyvárosokba utazunk, illetve napi 4-5-6 óra vonatozásokat szeretnénk kényelmesen abszolválni.

Ennek fényében a high level útvonal így alakult (vastaggal ahol aludtunk, a többi csak átszállás:

Amsterdam → Osnabrück → Bremen → Hamburg → Flensburg → Kolding → RoskildeMalmö → Göteborg → Borås → Göteborg → OsloBergen → (Vøringsfossen day trip) → BergenOsloMalmö → Kolding → Flensburg → Hamburg → Osnabrück → Hengelo → Amsterdam

A szállások:

  • Brémában csak 1 éjszakát aludtunk, egy rövid városnézés fért bele.
  • Roskildében 2 éjszakát voltunk egy túlárazott, és nem is túl jó hotelben, cserébe (a belvároson kívül) 2 zseniális dolgot is láttunk: a Roskilde Viking Ship Museumot, ami nem óriásinagy, viszont valódi 1:1-es vikinghajókra (oke, replikákra, de tökéletes replikákra) lehet felmenni, valamint a Land of Legends (eredeti nevén Sagnlandet Lejre) nevű viking skanzen szerűséget, ami szintén zseniális hely.
  • Malmöben 2 éjszaka Scandic hotelben (family roomban, ami sokkal jobb, mint egy sima szoba), és egy zseniális, valódi nyári nap tengerben fürdéssel, esti tengerparti varázslatos hangulatú chillouttal, leégéssel.
  • Boråsban több napot is töltöttünk egy campingben (bérelt kabinban), itt volt idő hammockban olvasásra, erdőben futásra-kirándulásra, és kenuzásra, tóban (Öresjö) fürdésre is.
  • Oslo 2 éjszaka, mert megnéztük az itteni skanzent is, hivatalos nevén a Norvég Kultúrtörténeti Múzeumot. Szintén kár kihagyni, kevésbé vikinges, viszont rönktemplomos, illetve a Sámi kultúráról, történelemről is lehet tanulni ezt-azt. (Pl. azt, hogy a „lapp” megnevezés kb. olyan, mint a romákat cigánynak hívni.)
  • Bergenben aztán egy full hetet töltöttünk közvetlenül egy fjord partján, egy faházban. Sajnos a fjordfürdés nem sikerült, mert minden tele volt medúzákkal (más nevükön víziNope), de futni, kirándulni, hegyet mászni, és még a hostunk hajóján rákászni is sikerült. (Fun fact: a fjordok a víz alatt is ugyanúgy lejtenek-emelkednek mint fölötte, szóval a parttól mondjuk 50 méterre simán 80 méter mély a víz.) A Bergeni időszakba férd bele a Vøringsfossen vízseséshez tett day trip is, amiről kicsit később még szólok, és hozzáteszem, hogy Voss, ahol átszálltunk vonatról buszra, simán bakancslistás hely egy followup tripre, akár télen, akár nyáron.

Vonatos learningek

Interrailezni azért jó, mert nem sietsz sehova. Ha 1 órát kell várni az állomáson, akkor vársz, mint a régi szép időkben, és mondjuk olvasol, vagy játszol, vagy beszélgetsz, mint a régi szép időkben. Nálunk 4 ereader volt (fejenként 1, mint a régi szép időkben), mindig a kezünk ügyében, szóval bármikor inicializálni lehetett egy taktikai olvasást. Vicces, mennyire elvesztettük ezt a képességünket, rohanó világ metafora és hasonlók. (Én egyébként az Elátkozott királyok regénysorozatból olvastam el 3 kötetet, meg még valamit amire nem is emlékszem. Az Elátkozott királyok viszont kurvajó.) Olvasáson kívül hosszabb utazós napokon még rohangászni is lehet, ez főleg a család hiperaktív részének (én+Náni) volt fontos.

A „nem sietsz sehova” másik oldala: Interrailes vonatutat úgy kell tervezni, hogy este 6-ra odaérj az úticélodhoz. Ez azért fontos, mert bárhol, bármikor beüthet egy késés, ami miatt lekésed a következő/rákövetkező csatlakozást — hagyj magadnak időt a korrekcióra. A legjobb (kétszeres) példa a hazautunk, amikor viszont tulajdonképpen siettünk:

  1. Az Oslo-Malmö szakaszon több gikszer is volt. Egyrészt Oslo és Vestby között pályafelújítás miatt busz járt — ezt tudtuk előre, egy hülye buszbalesettől (a buszvezető véletlenül a vonatállomás helyett egy gyárurvarra kanyarodott be, majd megfordulás közben beletolatott a gyárfalba…) eltekintve nem is volt gond, buszoztunk, vonatoztunk, amíg a svéd határnál ki nem derült, hogy svéd oldalon signaling problem van, és egyelőre busz sincs, de már szervezik. Úgyhogy Moss-ban (vagy hol) dekkoltunk úgy másfél órát, Göteborgban lekéstünk 2 következő vonatot, és végül este 8 körül értünk Malmöbe. Ez OK volt, mert úgy terveztünk, hogy eredetileg 6-ra odaértünk volna.
  2. VISZONT. Az Osnabrück-Amsterdam nemzetközi vonat kb. negyedóránként +20 perc késést jelzett az állomás kijelzőin, így végül, félve attól, hogy egyszerűen törlik/nincs is, Hengelo-n kersztül, valami sprinterszerűséggel kecmeregtünk haza, és fél 2-re érkeztünk meg Amszterdamba.

Szóval ez az utolsó nap, kb. az egyetlen amikor megszegtük az este 6-os aranyszabályt, rendesen visszaütött.

További, tömörebb learningek:

  • Németországban sokszor kötelező, de mindig érdemes helyjegyet venni.
  • A Flensburg → Kolding viszonylat oda-vissza az európai vasút infra egyik segglyuka. Talán mert hamarosan kész a Fehmarn alagút és ebbe a vonalba már senki sem feccöl semmit, de egy tágas német vonatról egy kb. tizedakkora dán motorvonatkapacitásba gyömöszölik bele az utazóközönséget, aminek az eredménye egy konkrét mozgó heringkonzerv, ahol hiába van akár helyjegyed is, odajutni úgyse fogsz, mert az utastársak machetével ritkítását a törvény bünteti.
  • Az Oslo-Bergen vasút gyönyörű. Kb. egyenértékű a Trondheim-Bodø viszonylattal, ahol 2019-ben voltunk, de persze jellegét tekintve nagyon más. A Youtube-on persze van realtime verzió, 7 órás slowtv gyöngyszem.
  • Norvégiában rengeteg helyen helyi buszjáratokkal kell kipótolni a vonatozást, érthető módon: egy vonat nehezen mászik meg 20%-os fjordemelkedőket, vagy ilyen hegybe épített, kereszteződésekkel tűzdelt csavarodó alagutakat (amitől egyébként újra és újra leesett az állam).
  • A fent említett helyi buszjáratok nem mindig járnak gyakran. Case in point a Vøringsfossen kirándulásunk, ahol majdnem fent ragadtunk a hegy tetején, mert elszalasztottuk a napi 2 buszból a másodikat. A megoldás végül egy 69 km-es taxizás lett (niceee), meg se mondom mennyi pénzért.

És végezetül, bár ez nem közvetlen vonatos érdekesség: ezen a tripen crowdsource-oltuk a városnézések tervezését: mindenki kapott még az út előtt egy várost (én pl. Malmöt), ahol ki kellett néznie alapvető tudnivalókat, meg 1-2 napnyi látnivalót, ahova ő szívesen elmenne. Ez elég jól bevált, nagyon jó helyeket találtunk egymásnak.

Fotók